Lær pausens kunst at kende

Gode pauser er en kunst. Desværre er kunst ofte en svær nød at knække. Men lad være med at opgive målet om den gode pause på forhånd – læs i stedet videre. I denne artikel, som er et kapitel fra e-bogen Den store guide til dit firmaevent – step-by-step planlægning og eksekvering?, ser vi nemlig nærmere på do and don’ts, når det gælder pauser til events. Følger du rådene slipper du for pause-fails.

For korte pauser

Generelt skal du gøre dig det bevidst, at små kort pauser ikke er specielt effektive ved længere events. Du kender det godt – det er sjældent, at du selv kommer tilbage helt klar i hovedet efter ti minutters pause oven på to timers oplæg. Tænk over, at dine deltagere på det plan højest sandsynlig er fuldkommen lige som dig. Og noter dig også, at du nok har gjort pausen for kort, hvis du har svært ved at hive folk tilbage fra den – den fejl må du ikke begå igen.

Ny, opfriskende aktivitet

Ikke-faglige pauser kan bruges til forplejning, sceneskift og lignende, hvor der alligevel er ophold i kommunikationen fra scenen. Men pauser, som du reelt ønsker skal rense tavlen hos tilhørerne og give dem energi til at fortsætte, bør tilbyde en anden aktivitet. Hvis du afholder dit event på et særligt sted, kan det være en rundvisning. Det kan være en obligatorisk spadseretur, et gruppearbejde eller en øvelse, der skaber nye forbindelser mellem deltagerne. Der er utrolig mange muligheder her for at tænke ud af boksen. Og en del af mulighederne ligger i halen på dit mødedesign, som du kan læse mere om her.

Mentale afbræk

Omgivelserne indbyder ofte til at gøre noget særligt med dine pauser og rent faktisk gøre pauserne til pauser. Tænk mentale afbræk, der får deltagerne til at komme tilbage til pladserne med fornyet energi. Det er ikke altid, at den klassiske pause, hvor man lige kan nå at tisse og nappe en kop kaffe og en småkage har den effekt. Tværtimod. Det en god idé at sørge for, at alle pauserne ikke bliver døde huller i programmet, hvor deltagerne er overladt til sig selv. Tag hånd om dine deltagere – også i pauserne. Giv dem det, de har brug for, og benyt lejligheden til at fortælle videre på den historie, dit event overordnet fortæller.

Læs også: Aktive deltagere: Sådan bruger du apps til opgaven

Væk fra komfortzonen (men ikke for langt)

Kommer der i pausen en lokal producent af havtornjuice og serverer en skarp forfriskning, eller er der mulighed for at tage et spil rundt om bordet? Næsten ligegyldigt hvem dine deltagere er, vil det gavne dem og deres udbytte, hvis pauserne rykker dem ud af deres døs og deres komfortzone og ikke lader dem slænge sig i et sofahjørne og tale om de ting, de plejer at tale om, med de mennesker de plejer at tale med. Eksperimentér med forskellige muligheder for at ruske op i dem – om det så er via en fysisk aktivitet, en hjernevridende opgave eller med forfriskende, skarpe smagsindtryk. Du kan også hyre en instruktør, der kan tage deltagerne gennem en minimeditation, som lader dem koble af i hovedet i hver eneste pause.

Alenetid?

Det kan også være, at du finder frem til, at den bedste løsning er at give dine deltagere ti minutter til sig selv. Dit event er vigtigt for dig og sikkert også for dine deltagere, men det betyder ikke, at der ikkekan være e-mails, som simpelthen skal besvares, eller telefonopkald som skal foretages.

Drop standarden

Måske det vigtigste punkt på denne liste. Lad være med at gøre noget, fordi det er det I plejer at gøre. Gør det, fordi det giver mening. Pauser er et godt eksempel på, at alle delelementer i en event bør overvejes nøje, og at du kan designe dine møder helt ned i detaljen. Det er kun fantasien, der sætter grænser.

Udbyg din fortælling

Du kan bruge pauserne – tidslommer, der normalt er intetsigende – til at underbygge din eventfortælling og skabe en helt unik oplevelse, som der vil blive talt om efterfølgende. Det kan lyde overdrevet, men det er det ikke. Der er ingen tvivl om, at det er dér, hvor du gør noget andet end det normale, at du vil kunne gøre de største indtryk. Næsten ligegyldigt hvor lille en detalje, der er tale om.

Vil du sikre, at du har styr på alle elementer til din firmaevent, inden du står midt i den? Hent vores e-bog Den store guide til dit firmaevent – step-by-step planlægning og eksekvering – den tager dig igennem planlægningen trin for trin.

Find den her.

Den store guide til dit firmaevent

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *