Her er, hvad mødedeltagere er mest træt af

Selvom møder kan være spændende og særdeles udbytterige, er det ikke nogen hemmelighed, at der også er en lang række ting, som kan være store kilder til frustrationer, og derfor tikker ind på listen over, hvad mødedeltagere er mest træt af.

Disse ømme punkter kan være særdeles nyttige at kende, når man skal afholde et møde, et kursus eller en konference for i flere tilfælde kan god planlægning og klare linjer være med til at forebygge de ting, som mødedeltagere er mest træt af – og som derfor højst sandsynlig vil holde dem væk, næste gang du inviterer.

Her kommer en oversigt over, hvad der er den største kilde til frustration blandt mødedeltagere.

1. Forsinkelse

Hvis mødet er sat til at starte klokken 12:00, og to af de deltagende endnu ikke er dukket op, når uret siger 12:05, kan irritationen let begynde at boble inde i flere af dem, som sidder og venter. Mødedeltagere er nemlig mest træt af, når møderne ikke går i gang i rette tid, fordi andre ikke overholder aftalerne.

Læs også: 3 ting, som sikrer tilbagevendende deltagere

2. Dårlig forberedelse

“Nå, hvad er det egentlig, vi skal tale om i dag?” Når denne besked kommer fra en eller flere deltagere i mødet, eller hvis de åbenlyst ikke ved noget om de centrale emner, der diskuteres, begynder frustrationen ofte at brede sig hos de andre. Dårlig forberedelse blandt de deltagende er nemlig noget af det, som mødedeltagere er allermest træt af.

3. Ingen agenda

De dårligt forberedte kan i visse tilfælde være undskyldt af, at der ikke er nogen klar agenda til mødet. Sørg derfor for, at alle til mødet på forhånd ved, hvad de går ind til, og hvad der skal diskuteres. Folk bliver nemlig let irriterede, hvis der ikke er noget klart formål med mødet.

Læs også: Sådan får du glade mødedeltagere

4. Afsporet debat

Hvis mødet egentlig skulle handle om god ledelse, men i stedet kommer til at handle om udbuddet i kantinen, risikerer man let at irritere de deltagende. Mødedeltagere er nemlig også rigtigt træt af, når debatten bliver afsporet, og man kommer ud ad en tangent, som slet ikke er relevant. Sørg derfor for at holde snuden i sporet og fokuser på det, der er lagt op til, at mødet skal handle om.

Læs også: Her er de 5 elementer, der er vigtigst på et konferencecenter

5. Mødet uden ende

De fleste kender det at sidde til et møde, som bare bliver ved og ved og ved… Og dét – om noget – vinder en plads på listen over, hvad mødedeltagere er mest træt af . Der skal selvfølgelig være tid til at komme grundigt rundt om alle de væsentlige punkter på dagsordenen, men bryd ind, hvis det hele begynder at køre i ring. Mødedeltagere bliver nemlig både ukoncentrerede og måske endda trætte af dig som arrangør, når møder trækker alt for meget ud – specielt hvis der ikke er nogen god grund.

6. Ingen konklusioner

Noget af det, der er helt i toppen af listen, er, hvis man forlader et langt møde, uden at der er draget nogen konklusion – altså uden konkrete ting, som kan tages med tilbage til kontoret. Det kan føles som komplet spild af tid, hvis der ikke træffes nogen beslutninger eller gøres nogen nyttige erfaringer. Sørg for, at alle så vidt muligt går fra mødet med en opfattelse af, at de har fået noget ud af det.