10 fejl eventkoordinatorer begår på sociale medier

De sociale medier er helt utroligt værdifulde for en eventkoordinator. Men de kan også være et minefelt. Mange af os tror vi har fuldstændig styr på, hvordan vi skal bruge dem i vores arbejde, fordi vi bruger så meget tid på dem privat. Men det er to forskellige ting. Vi har samlet en liste med ti faldgruber, du bør undgå.

1: Når vi nedprioriterer

Mange af os har et specielt forhold til sociale medier i vores arbejde, fordi de fylder så meget i vores hverdag. Og så sidder vi på jobbet og tænker, ‘hov, jeg deler lige den her’. Men den går ikke. Det betyder ofte, at de ting vi gør ikke er velovervejede i forhold til vores øvrige arbejde. Og på den baggrund kan sociale medier ofte ende med at blive nedprioriteret og bliver lagt nederst i stakken som noget vi lige ordner, hvis vi får tid. De sociale medier skal – ikke mindst af eventkoordinatoren – tages alvorligt, som et værdifuldt kommunikationsværktøj, og de skal prioriteres og tænkes ind i planerne på linje med alle andre kanaler.

2: Når vi blander personlige profiler og arbejdsprofiler

Ofte er det let lige at koble arbejdsprofiler op på personlige konti, men sørg for at holde dem adskilt. Dels kan det let komme til at fremstå uprofessionelt, hvis en bruger i den anden ende ikke helt kan afkode, om det er en virksomhed eller en privatperson, de kommunikerer med. Eventkoordinatoren bør fremstå med et stærkt personligt brand, tag ikke fejl af det. Men arbejdet bør holdes adskilt fra det private. Så bliver det også lettere at holde fri, når du har fri.

3: Når vi glemmer overvågningen

Og når vi så endelig har fået smidt den opdatering eller det event af sted på Facebook, så glemmer vi det. Men der er så utrolig meget at hente – både på den korte og den lange bane – ved rent faktisk at overvåge vores kommunikation og holde øje med, hvordan den klarer sig. Du får en rigtig god idé om, hvad der virker og hvad der ikke gør. Det er guld værd!

4: Når vi ikke svarer på kommentarer

Og hvis vi glemmer overvågningen, så overser vi let de kommentarer, vi får. Og det dur ikke. Prioritér kommunikationen med dem, der gerne vil i kontakt med dig. Svar på alle kommentarer – også de negative. Det er din opgave som eventkoordinator at håndtere al kritik god såvel som dårlig.

Vi har også skrevet en e-bog om do and dont’s på SoMe – hent den her og lær i detaljer, hvordan du skal begå dig.

5: Når vi tigger

Hold dig fra at tigge dine brugere om interaktion, delinger eller likes. Skab og del noget indhold, der er godt og interessant nok til at brugerne vil dele det helt af sig selv.

6: Når vi Inviterer alt for bredt

Ikke alle dine events er relevante for alle. Tag målgruppeovervejelserne seriøst og inviter kun dem på mailinglisten, som rent faktisk kunne være kernemålgruppen. Hvis du for ofte sender invitationer, der rammer forbi målgruppen, så mister du til sidst appellen til modtagerne – og dermed deres interesse.

7: Når vi misbruger #hastags

Opfind dine egne dedikerede hashtags eller brug i det mindste kun dem, som rent faktisk er relevante og dækkende for dit indhold. Det kan meget nemt have en negativ effekt, hvis brugere oplever, at du spammer på helt irrelevante hashtags.

8: Når vi blander sprog

Vi kender det nok alle sammen: den der titel, der lyder super fed på engelsk. Men hvorfor skal den være på engelsk, når hele målgruppen er dansk, og når resten af teksten er på dansk? Vær konsekvent i valg af sprog, eller vær i det allermindste velovervejet.

Læs også: Sådan laver du imponerende opslag på de sociale medier

9: Når vi gør det for svært at afmelde et nyhedsbrev

Mange platforme til brug for at håndtere mailinglister og nyhedsbreve stiller som krav, at man skal inkludere et link til hurtig afmelding af nyhedsbrevet. Og det er der en grund til. Der er ikke noget værre end et nyhedsbrev, man ikke kan slippe for. Gør det let at afmelde. Gør det klart, at du er ked af afmeldingen og at brugeren altid er velkommen til at vende tilbage. Kort, godt og ærligt.

10: Når vi poster irrelevante konkurrencer

Ingen irrelevante konkurrencer. Det kommer let til at tendere tiggeri. Hvis du har noget lækkert du reelt gerne vil give væk, som det kunne være fedt at vinde, så gør det. Men lad nu være med at køre ligegyldige konkurrencer igen og igen for likes, tags eller delinger. Hvis brugerne ved at deltage kan bidrage med noget, der giver reel værdi for andre brugere, så fint. Men lad være med at udlodde en marsbar for et like hver mandag. Det er tarveligt og irriterende, og det virker desperat.

Kort og godt kan de ti punkter opsummeres til:

1: tag de sociale medier alvorligt.
2: tag brugerne alvorligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *